عدم تأثیر متفورمین برکنترل گلایسمیک نوجوانان دارای اضافه وزن مبتلا به دیابت نوع1

 7 دسامبر 2015- یک مطالعه ی جدید نشان داد تجویز متفورمین در کنار انسولین برای نوجوانان دارای  اضافه وزن مبتلا به دیابت نوع 1، کنترل قندخون این افراد را بهبود نمی بخشد.

 این تحقیق جدید با حمایت فدراسیون تحقیقات دیابت نوجوانان(JDRF) با هدف ارزیابی اثر بخشی و ایمنی درمان با متفورمین همراه با انسولین بروی نوجوانان دارای اضافه وزن مبتلا به دیابت نوع 1 انجام شد.

به گفته ی پرفسور Duttaاز JDRF، مدیریت قندخون در میان نوجوانان چاق یا دارای اضافه وزن مبتلا به دیابت نوع 1 در بدترین حالت خود قرار دارد. این عدم کنترل می تواند به تجویز دوزهای بالاتر  انسولین منجر شود که خود به افزایش وزن بیشتر این بیماران دامن می زند.

این تحقیق در 26 کلینیک اطفال از شبکه ی بالینی تبادل T1Dدرایالات متحده درفاصله ی اکتبر 2013 تا فوریه ی 2014 انجام گردید. درمجموع 140 فرد در این تحقیق شرکت داشتند که در شروع  تحقیق مقدار هموگلوبین A1Cآنها 8.8  درصد (72.7میلی مول درمول) بود. به بیماران بطور تصادفی متفورمین یا دارونما در کنار رژیم انسولین پایه – بولوس به مدت 26 هفته داده شد. در هفته ی بیست و ششم، مقدار هموگلوبین A1Cهر دو گروه به میزان مشابهی تغییر کرده بود. اگر چه مقدار دوز روزانه ی انسولین در گروه متفورمین نسبت به پلاسبو کمتر بود. در طول مدت مطالعه، درگروه متفورمین درکل دوز روزانه ی انسولین کاهش یافته بود. نمایه ی توده ی بدنی 24 درصد از افراد گروه متفورمین بمیزان 10 درصد نسبت به شروع تحقیق کاهش یافته بود، در گروه پلاسبو نمایه ی توده بدنی، تنها در 7 درصد از افراد  به این میزان کاهش یافته  بود.

کاهش در وزن بدن و بهبود چاقی همچنین کاهش چشمگیر دوز انسولین از منافع استفاده ی دراز مدت  از متفورمین بود.

درحالیکه نتایج بدست آمده از تجویز متفورمین برای نوجوانان دارای اضافه وزن مبتلا به دیابت نوع 1 حمایت نمی کند، اما پرفسور Libmanنویسنده ی این تحقیق دربیمارستان کودکان پتیزبورگ می گوید: با توجه به عدم تأثیر متفورمین درکنترل قندخون این افراد، تاکید بر مدیریت  دیابت در این کودکان  ضروری است. او تاکید می کند که نظارت منظم بر قندخون، رعایت رژیم غذایی سالم و انجام فعالیت فیزیکی منظم بر بیماران مبتلا به دیابت 1 بویژه کسانیکه دارای اضافه وزن هستند، حیاتی است. نتایج این تحقیق درمجله ی American Medical Associationمنتشر شد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2015/dec/metformin-does-not-improve-glycemic-control-in-overweight-teens-with-type-1-diabetes,-research-finds-94948210.html